Tajni sporazum – mos’ mislit’!!!

Prije nekog vremena sam na svom drugom blogu objavila ovaj post.

Moram STRIKTNO upozoriti da ovom prethodnom recenicom nikom ne osporavam PRAVO NA VLASTITI STAV ! To je nesto drugo, na svoj stav i misljenje svatko ima pravo – medutim ako se javno iznese i ako nas se pokusava uvjeriti u nesto, onda se uz taj stav moraju podastrijeti kvalitetni argumenti i provjerene tvrdnje u koje smo ( do odredene mjere pristupa informaciji nama smrtnicima ) sigurni.
Dakle, post je kako slijedi, a ukljucit cu i thread komentara – zanimljivih .

Tajni sporazum – mos’ mislit’!!!

Ovih dana su zaredali po novinama napisi o ” TAJNOM SPORAZUMU ” kako su ga nazvali, a koji je sklopljen izmedu Vlade Hrvatske i Sjedinjenih Americkih Drzava.

Svemu se daje nekakav senzacionalisticki prizvuk i predmnijeva se kako je potpisivanjem tog Sporazuma okrnjen hrvatski suverenitet.

Vlade Republike Hrvatske i Sjedinjenih Američkih Država potpisale su Sporazum o pravnom položaju snaga SAD-a u Hrvatskoj, kojim su definirana pravila i uvjeti pod kojima snage SAD-a, njihova civilna komponenta, članovi obitelji i određene skupine zaposlenika borave na području Hrvatske.

Sporazum je potpisan jos prije tri mjeseca, isti dan kada je Hrvatska dobila pozivnicu za članstvo u NATO-u.

Tim sporazumom snagama SAD-a su dane odredene ovlasti, generalno, a posebnim sporazumima ce se regulirati pojedinacne situacije.

Hrvatska se isto tako odriče pravne nadleznosti nad americkim vojnim osobljem, civilima pri vojsci i članovima njihovih obitelji, iako joj se ne osporava nadleznost istrazi i sudenju.

Vazno je naglasiti da su se USA se obvezale pridrzavati svakog slova hrvatskog zakonodavstva.

I sad, citam ja sve te senzacionalisticke clanke po novinama gdje se hrvatskom prosjecnom citatelju servira kojesta i pale se narodne mase pricama kako nam je prodan suverenitet.

Mos’ mislit’ – kao da ovako do grla prezaduzeni, bankrotirani, kolonizirani i prodani imamo ikakav stvarni suverenitet – ovisan covjek i ovisna drzava nemaju bas pravo imati svoj stav i misljenje, nego mu ga vec daju kad zatreba.

Doduse imamo mi nase slavne price od stoljeca sedmog, grb, zastavu, Janicu i nogomet pa smo si bas ponosni – a to je ono sto prosjecnom Hrvatu zbilja napuni hladnjak svakog prvog u mjesecu.

Pa nam NATO ugrozava sve to.

Nego, da se vratimo temi : Ovakav Sporazum s vladom SAD-a imaju potpisane SVE ZEMLJE u kojima je americka vojna prisutnost. Zove se NATO SOFA (Status of Forces Agreement ) – kolokvijalno SOFA ugovor i regulira ne samo pravne i vojne aspekte, nego ureduje velik segment medusobnih odnosa i pitanja svakodnevnog zivota u zajednici zemlje domacina.

Iscrpno o tome i objasnjenje mozete naci na OVOJ STRANICI.

Rijec je dakle o stivu koje tumaci i regulira americku nadleznost SAMO nad americkim gradanima, niposto nad gradanima zemlje domacina, kako se moglo presutno iscitati iz nekih od napisa u dnevnim glasilima.

Narocito me nasmijalo kad se jedan od autora nakukavao kako su Ameri oslobođeni od placanja PDV-a.
To isto imamo i mi ovdje u Njemackoj ( jer smo obuhvaceni tim Sporazumom i po toj osnovi imamo boravak ) – kod kupnje roba i usluga, placanja rezija i prijevoza mozemo predociti obrazac koji kad se popuni odbija 19% poreza s iznosa koji smo platili – dakle nista posebno.

I na njemackom tlu primjerice, kao sto ce biti i na hrvatskom tlu, otvoreni su cijeli mali gradovi – facilities i baze u kojima su smjesteni stambeni blokovi, benzinske pumpe, restorani, trgovine i robne kuce, vrtici, bolnice, skole, fakulteti, knjiznice, kina, kazalista, servisi i radionice, obrti.

Ovdje je godinama vidljivo kako njemacka ekonomija jako dobro napreduje gdje god su smjestene americke facilities jer svaka od njih otvara stotine radnih mjesta za local nationalities – drugim rijecima, tisuce Nijemaca rade u bazama na svim mogucim poslovima, od osiguranja pa krenite redom – sve gdje nije potreban security clearence.
Cijele zajednice imaju ekonomski benefit u vidu povecanog zaposljavanja radne snage i u dijelu vlastite ponude koja se ne dotice USA facilities poslova – Amerikanci i njihove obitelji koriste usluge njemackog prijevoza, skolstva, usluznih djelatnosti, turizma, svih mogucih dobavljaca dobara i usluga ( od hrane do gradevinskog materijala ) i posredno doprinose financijski unaprjedenju svih ostalih sektora privrede.

Sad se upravo zatvaraju velike baze u Darmstadtu i Hanau, tisuce obitelji su iseljene, tisuce Njemaca dobili otkaze na radnim mjestima u bazi. Iako su to veliki gradovi i razvijene ekonomije, Nijemci ipak kukaju po novinama i komentiraju kako ce se odlazak Amerikanaca itekako financijski odraziti na privredu tog podrucja.

A to nisu jedine baze koje se zatvaraju – to se dogada diljem Njemacke jer dolazi do planirane relokacije trupa u Rumunjsku i Bugarsku – koliko god americka prisutnost Njemcima nije bila draga, uvjetno receno, toliko sad mrmore jer im nije svejedno sto Ameri odlaze. Na Amerima se uvijek dobro zaradivalo.

Ameri TROSE kad im prode radno vrijeme i unatoc losem tecaju dolara, nije im zao otici na izlet, dobru veceru, kupiti uvijek nesto u lokalnoj trgovini, opskrbljivati se lokalnim proizvodima, posjetiti muzej i kazaliste – i rado ce sudjelovati u svim lokalnim dogadanjima.

Bilo kako bilo, smijesno mi je citati kako se u hrvatskoj javnosti napuhava nesto sto je sasvim normalno rijeseno i jako dobro funkcionira u cijelom svijetu, nitko se ne pjeni i ne prica o “gubitku suvereniteta”.

Osobno, mislim da hrvatski image turisticke zemlje nece pretrpjeti stetu dolaskom NATO snaga, nego ce turizam od toga imati samo jos vise koristi – i sad mogu reci da ima dosta Amera s kojima sam ovdje pricala ( a malen je dio dakle koje sam srela) i koji veselo spominju Opatiju, Makarsku, Zrce, Dubrovnik i Korculu…

Onaj dio o koristenju hrvatskih vojnika za imperijalne svrhe – o tome ne bih. Tu se kao po defaultu ukljuci patetika i naricanje – moramo se sjetiti da vojnicki poziv nosi sa sobom sve rizike zvanja, kao i sve ostalo. Iako je to daleko od zivota u ruzicastom, hrvatski vojnik ce biti dobro placen za svoj posao, nitko ga nece nikud tjerati silom i obitelj ce mu biti i vise nego dobro materijalno osigurana. Moci ce dobiti americko drzavljanstvo i sva pripadajuca prava, mogucnost besplatnog daljnjeg skolovanja i kasnije kad odradi svojih 10-20 godina radnog staza mogucnost dobivanja dobro placenog civilnog posla pri vojsci, ukljucivo i poveliku mirovinu. Hrvatski vojnik ce za svoju strucnost biti PRIZNAT, sto se ne bi moglo reci da je sad bas tako. .

Znam recimo da se trenutno u Hrvatskoj obezvrijeduju mladi vrhunski obuceni vojni kadrovi – u zrakoplovstvu primjerice, gdje se doktor znanosti i autor strucne literature, poliglot, pilot i dokazani strucnjak morao sudom boriti za svoja prava, biti potjeran u mirovinu samo zato jer se usudio misliti svojom glavom i osporiti neciji grabez, nestrucnost i politicku podobnost.

E – u sklopu jednog takvog sklopa kakav su NATO postrojbe, drzali bi ga kao malo vode na dlanu i vjerovatno bi vec negdje imao profesuru na obrazovanju pilota i posada kao civilno lice pri vojsci.

I za kraj jedna zanimljivost – Silent Drill

Uskoro ce se i nas vojnik naci u sustavu ovakve obuke

I sjetimo se da je americki vojnik samo netko tko pokusava posteno odraditi ono sto mu je posao, ono sto mu narede. Nije pravo kriviti male ljude za odluke mocnih ljudi kojima nista nije sveto i koji vladaju kapitalom i zivotima.

Kad covjek bolje upozna zivot americkog vojnika shvati da su oni kao i mi sami – pokusavaju u komadu odraditi od sedam do tri i prehraniti svoje obitelji … I jedva cekaju da se rat zavrsi i da dodu doma.

Ostajte u dobru…

I onda je uslijedio niz komentara, prenijet cu relevantne :

***Iz teksta se moze zakljuciti da radis/zivis u jednoj takvoj americkoj vojnoj bazi kakva se planira napraviti i kod nas. Uz duzno postovanje da svatko moze na blogu iznositi svoja misljenja, ali ovo je ociti sukob interesa. Tesko da mozes o tome nepristrano govoriti/pisti…
Procrust, 03.07.2008. u 13:34

***@londra- da citiram samu sebe iz jednog prijasnjeg posta, prenijet cu dio teksta – o tome kako se “rado” ide u vojnike :

Inace, mimo teme, moram dati par napomena vezano za zivot americkih military obitelji. Svjedocima smo kako je danas u nasem drustvu moderno, politicki i socijalno osvijesteno i “intelektualno” pljuvati po Americi, po njihovoj politici, po AMERIKANCIMA koji su glupi u masama s glupim predsjednicima i koji vode ratove po svijetu i misle da im nitko nista ne moze — ja nekako tu iz prve ruke ziveci medu njima imam malo drukcije utiske.

Prosjecna americka mlada military obitelj je s nevelikim primanjima, ima u prosjeku dvoje do troje djece – neki i vise, seli se po potrebi posla roditelja koji je u vojnoj sluzbi – ali uglavnom je mati s malom djecom obicno jedno drugom do uha doma sama dok je otac deployed u borbenoj zoni, iako ima i suprotnih slucajeva gdje je mama na bojisnici a otac doma s djecom. Grcaju u kreditima bas kao i prosjecna mlada hrvatska obitelj.

Unatoc povlasticama koje imaju zbog vojne sluzbe glede obrazovanja, zdravstvenog osiguranja i kredita i koje si nikad ne bi mogli priustiti da nisu u vojsci, zivot im nije lak. Majke cesto same podizu brojnu obitelj s prilicno ogranicenim prihodima dok je otac odsutan, stalne selidbe svako malo se ne odrazavaju dobro na djecu i traze od njih stalno uklapanje u novu sredinu, otkad je rat u Iraku i Afganistanu dosta je slucajeva PTSP-a, a kako to izgleda i sto to znaci za obitelj i sami znamo. Necu niti spominjati stalnu opasnost kojoj su izlozeni oni na terenu i koja visi nad svakom military obitelji.

Vecina njih bi najradije da taj rat nikad nije niti poceo, prosjecni Amerikanac nema bas puno utjecaja na smjer americke politike i bas kao i prosjecan Hrvat moze samo trpjeti posljedice odluka koje donose ljudi na koje se te lose odluke nikad nece odraziti. Sad se tamo doma ljudi vec dobrano zaduzuju i nose predmete iz kuce u zalagaonice kako bi bili u stanju platiti gorivo i hranu ( broj korisnika “food stamps” – bonova za hranu se povecao za gotovo 15%), proslogodisnji kolaps trzista nekretnina gdje ljudi vise ne mogu placati povecane rate kredita za kuce je donio nove probleme, ljudi su ostali bez domova, americka privreda srlja u recesiju i to mali covjek itekako osjeti na svojim ledima. Mladi ljudi bez ikakve perspektive, mogucnosti i novca da se obrazuju i dobiju dobro placen posao se prijavljuju u vojsku kako bi kroz vojnu karijeru uspjeli ostvariti pristojan zivot.

***@Majk – u pravu si, mozda tu i postoji u odredenom dijelu sukob interesa, ali i tu gdje jesam imam mogucnost uvida u to kako taj sustav funkcionira iznutra vec niz godina, koje su mu prednosti i mane. To je jedna insiderska slika koju ljudi u Hrvatskoj nemaju zapravo, pa se stvaraju stereotipi i plasiraju neistine ili poluistine. Mozda sam nepristrana, ali vidim da su prednosti implementacije ovakvog jednog sustava daleko vece nego potencijalna steta koja bi se MOGLA dogoditi.
tyche, 03.07.2008. u 14:18

***Tyche, jedina pogreška naše Vlade je u tome što nije izašla na vrijeme u javnost s potpisivanjem SOFA-e i objasnila narodu što to znači, a ne da novinari saznaju 3 mjeseca poslije i onda to izgleda kao strašna tajna. Običan čovjek nije kriv što je pun predrasuda i neznanja. Nitko se nije potrudio objasniti mu da ništa ne gubi, da će lokalna zajednica profitirati, a da će hrv. zakoni i dalje vrijediti za sve, uključujući i te famozne Amerikance, kada se nalaze izvan baze. Nitko nije objasnio da npr. u slučaju prometne nesreće u Karlovcu, taj Amerikanac podliježe hrv. zakonu, ali i da, nakon kazne plaćene Hrvatima, odgovara i američkom zakonodavstvu. Nitko nije objasnio da bi HR u slučaju izgradnje baze imala (bar na papiru-kod nas je sve sam ona papiru) ključnu riječ, kao što to ima Italija i svaka druga zemlja domaćin. Kao i ti, iz iskustva znam kako to izgleda, no netko tko nema pristup tom životu i tom “gradiću” nije kriv što je pun predrasuda, straha, a sve zbog neznanja. A novine, novine senzacionalizam prodaje.
Mila, 03.07.2008. u 16:14

***NATO raus! ‘deployed’ (koji ogavni termin) -ubijaju daleko od američkog tla, tuđu djecu, očeve, itd…težak je plaćenički život ubojica i njihovih obitelji….a koliko je dobra ‘prisutnost na tlu neke zemlje’ -vidljivo je iz 50-godišnje mučne tradicije Okinawe, gdje ‘deployed’ ameri siluju, treorirziraju i unatoč javnosti uživaju status zaštićenih od japanskog pravosuđa, dok im američko daje samo packe po prstićima. koji gnjecavi post militantne, zaposleničke glave. bljak. ponovimo- NATO raus, ‘deployed’ raus, njihovi plaćenici-civili raus…

ps. komentatorica Mila tvrdi da su Ameri (u prometnim nezgodama itd) na sudovima domicilne zemlje- glupost i laž. to je vidljivo i u talijanskom slučaju kad su, igrajući se aviončićima u niskom preletu, zakačili žičaru, ubili ljude, a talij.pravosuđe im nikad nije moglo suditi; obitleji poginulih nisu dobile nikakvu zadovoljštinu, a pravda za američke zaigrane (deployed) vojnike je simbolična; o Iraku i mučenjima, ubijanjima i iživljavanjima da ne govorimo; nečasni otpust iz vojske je valjda najgore što im se može desiti.
Wall na Mjesecu, 04.07.2008. u 10:55

***@Wall – nije mi jasno-zasto je “deployed” ogavan termin?

Pa idemo redom – prvo – WAR SUCKS !!!!!!!!!!!!!!! nitko od nas ne odobrava rat i metode kojima se vojska sluzi u ratu, jako je ruzno to ovako direktno reci, ali – da, na zalost, americki vojnici doista ubijaju daleko od americkog tla – medutim – to im je posao. I tocno – za to su placeni.
I ti bi da si na njihovom mjestu jer bi morao, to ti je zanimanje.

Navodis kako ubijaju djecu – mislim – kakav ti je to argument ?????? Prestani s jeftinom patetikom ! Rat je neman koja mete sve oko sebe, a lova se vrti i frca daleko od bojisnica, najmanje od svega toga imaju jade i bijednici koji su poslani na prve linije. Pitam se jesi li ti prozivio ista od ovog naseg proslog rata …

Sto se tice Okinawe – tu si u pravu, mucna je to i duga prica. Zapitaj se medutim kakvi su to dealovi zbog kojih japanska vlada 1972. nije preuzela kompletnu upravu nad otokom i zasto ta ista vlada ne reagira na probleme adekvatno. Od 1990. do ovih dana SOFA s tim hostom je dozivjela mnogobrojne izmjene kako u slovu, tako i u praksi i primjeni. Situacije koje su se dogadale prije vise se ne dogadaju. Osim toga, neumjereno je usporediti situaciju Hrvatske i Japana – tamo je skoro 20% teritorija otoka pokriveno military instalacijama !!! To se kod nas nikad ne moze dogoditi. I tamo je stacionirano preko 40.000 ljudi za stalno + desetak tisuca u nekom prolazu.
Kako to da u Njemackoj nema takvih problema koje navodis? Dogadaju se izolirani incidenti koji bi se i inace dogadali u takvoj kriticnoj masi ljudi pod uniformom, ali daleko je to od organiziranih incidenata koje americka vlada pokriva i brani pocinitelje.
Meni je zbilja nelogicno da diljem cijelog svijeta (kako ti tumacis) americka vojska divlja a nikakvo ih pravosude ne procesuira, to su budalastine !
Tvoj komentar je tendenciozan i ksenofobican, nisi uopce upoznat sa stvarima iz blizine, blebeces stereotipe i siris netrepeljivost. O Iraku – moram opet ponoviti pitanje – je li tebi uopce jasno sto je to RAT ? I sto se u ratu dogada? Nema toga sto moze opravdati grozote koje su se dogadale, ali takve grozote se dogadaju u SVAKOM ratu, njih cine zvjeri pod svim zastavama, nije to rezervirano samo za Amere koje ti tako zdusno mrzis.
Voljela bih da iz prve ruke cujes malo price i s ove strane, da cujes te decke i sto oni prolaze, pa bi ti stosta bilo jasnije.
A mislim da si pogresno adresirao krivce za zla koja se dogadaju u svijetu, arhitekte svega toga nitko ne moze niti dodirnuti …
tyche, 04.07.2008. u 15:17

***Ameri si sami biraju svoje glupe predsjednike pa kada ih oni pošalju u neki rat onda…ko im je kriv.Neka paze za koga će glasati.
Nisi “obranila” slučaj pada žičare u italiji.
gaja, 05.07.2008. u 09:37

***@gaja- budi jako oprezan kad spominjes izbor precjednika LLLOLLL – MISLIM !!! A gle kako ih Hrvati biraju ! :))) Pa tko nam je kriv – nikako da smislimo kako paziti pri glasanju.
Cinjenica je da su i kod njih na djelu slicni mehanizmi kao i u Hrvata – konzervativci uvijek i obavezno glasaju, liberali i inteligencija se jalovo i s visoka gnusaju glasovanja jer nemaju koga birati, mladi ne haju, stari ne razumiju i tako to ide … Imamo sto smo zasluzili.

Da, zaboravih spomenuti slucaj pada zicare u Italiji – jednostavno ono sto je @Wall naveo u komentaru nije istina ! Prvo tamo nije bilo niti rijeci o glupiranju i bahacenju pilota, to je bio dijelom nesretan slucaj. Pilot je zavrsio u zatvoru, necasno je otpusten iz vojske, suden je samo za pokusaj prikrivanja dokaza (unistavanje video trake). Piloti ne gledaju bas puno kroz prozor kad lete, i malo su brzi od bicikla pa im je tesko naglo stati ili skrenuti. Nepobitna je cinjenica da ta zicara UOPCE NIJE BILA UCRTANA na mapi koju su piloti dobili ! Pilot nije niti znao da se tamo nalazi, nisko je letio – tocno !
To je zapravo razlog zbog cega je na koncu dobio (uvjetno receno) tako kratku zatvorsku kaznu jer je glavnu odgovornost snosila talijanska vlada i njene sluzbe pri NATO-u zbog njihovog vlastitog slamperaja.
Obitelji preminulih su pristale odbaciti daljnje optuzbe, prihvatile i dobile ponudenu odstetu po dva milijuna dolara za svaku osobu, ukupno oko 40 milijuna dolara neoporezivo od cega je 75% platila americka vlada, a 25% talijanska vlada. Vise se moze procitati na NA OVIM LINKOVIMA : http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/subjects/c/cable_cars_and_trams/index.html?offset=0&s=newest&query=MILITARY+AIRCRAFT&field=des&match=exact
tyche, 05.07.2008. u 11:07

***Tyche – oprosti što samo tako upadam na tvoj blog, ali nemaš pravo što se tiče slučaja rušenja žičare u Italiji. Istina je da suđenje nije bilo u Italiji, ali tu se radi o sporazumu potpisanom odmah poslije rata gdje je za američke vojnike izvan USA nadležan njihov vojni sud. Recimo da je bio nesretni slučaj u pitanju, ali još uvijek nije jasno zašto je pilot letio na svega 110 metara od tla, odobreno mu je bilo po dokumentima za vježbanje niskih letova 700 ako me sjećanje služi. Kako god okreneš dečki su letjeli na visini koja im nije bila odbrena, prenisko, kao i brzinom posve neprikladnom za teritorij i njegove geografske karakteristike. Ove godine u veljači pilot i navigator su pokrenuli postupak kojim se trebalo poništiti njihovo nečasno otpuštanje i iznijeli podatke o tajnom dogovoru optužbe i obrane, kojim se nije sudilo za višestruko ubojstvo uslijed nemara, ali se ipak tužilo da bi se zadovoljilo pritiscima iz Italije. Toliko o “šlamperaju” talijanske vlade i njenih službi. Zašto ti je tako teško prihvatiti činjenicu da su ta dvojica kriva?
Reci samo zašto su onda isplatili odštetu obiteljima poginulih? Jer su kao Amerikanci velikog srca i široke ruke, čak i kada nisu krivi?
Na linkovima koje si dala ima jako interesantnih teza o tome kako Talijani trebaju biti zahvalni Amerima, a vezu slučaja ove žičare i slučaja Ocalana idem još jednom pročitati, obožavam kreativno pisanje kojim se opravdava “just ruling”.
romantales, 05.07.2008. u 15:27

***@ Romantales – nemam pojma imam li JA pravo🙂 ja samo prenosim sto je izneseno u sluzbenim izvorima, ni za kakve TAJNE dogovore ne znam, zato i jesu tajni pa ih ovakvi poput mene ne znaju. Vidim da ti znas pa bi bilo zgodno kad bi navela vjerodostojan izvor svojih tvrdnji kao sto sam ja navela.
Isto se ne razumijem u trenazna pravila i zapovijedi pilota na tom odredenom podrucju ( vidim da se ti razumijes i znas kakve su im performance vjezbovnih letova ), pa nas isto uputi na mjerodavan izvor.
Ne znam zasto je odsteta isplacena ( mozda zato jer se uvijek isplacuje u takvim slucajevima kad za pocinitelje usljed nesretnog slucaja odgovara i jamci drzavna uprava?) ali isto tako ne znam i pitam se kako to da je ucviljena rodbina dobivsi lovu odmah odjednom izgubila volju da se dalje sudi do Boga kako je najavljivala.
Ne znam isto tako u kakvom je interesu pilota i navigatora iznositi TAJNE DOGOVORE izmedu optuzbe i obrane kad su zakletvom obvezni to cuvati kao TAJNU jer je bilo dio milijunski teskog sudskog postupka i povreda jedne takve regule ih automatski trpa ponovno u przun. Isto tako ne vidim kako iznosenje sudskog prljavog rublja ide u prilog oprati NJIHOVU cast – nisam ni cula da su pravili priziv za ponistavanje necasnog otpustanja, ali ako su ga napravili ovako kako ti navodis, to bi im nanijelo jos vecu stetu i jos vise ih ukopalo – ne kuzim !
Ne znam isto tako je li Talijani trebaju biti zahvalni Amerima na icemu, ali je cinjenica da su ti isti Ameri malcice potpomogli cijelu njihovu ekonomiju nakon WWII i tamponirali politicke posljedice za bivsu silu Osovine i da bi bez njih Italija danas bila puno, puuuuuuuno drukcije izgledajuca ekonomija i zemlja uopce…
tyche, 05.07.2008. u 16:12

***Linkovi koje si navela nisu službeni izvori, već jednostavno članci u novinama. Podaci koje sam ti ja iznijela su također podaci iz tiska, ovaj puta talijanskog. Ovaj slučaj je bio više nego iscrpno pokriven u talijanskim medijima u vrijeme i poslije te tragedije, tako da se ne radi o tome da se ja nešto posebno razumijem u problematiku, već ti jednostavno prenosim ono što sam u to vrijeme čula ili pročitala … poznaješ li jezik, niti tebi neće biti problem doći do istih tih informacija. Clinton je odmah po toj nesreći ponudio ispriku i najavio odštetu obiteljima uz žaljenje radi toga incidenta. Pilot se u početku čak branio time da mu je za vrijeme leta pozlilo, iako iskreno, ne znam da li je nastavio s tom tvrdnjom.
Pilot i navigator su priziv napravili krajem 2007. godine i mislim da im je odbijen, a što se tiče njihovog ponašanja, što više imaju za izgubiti, jedan je navodno bio upetljan i u nerede u Las Vegasu, ali detalje nisam išla tražiti jer me iskreno ne zanimaju. Ovaj članak govori o izjavi pilota o dogovoru optužbe i obrane, znači mora da je i u američkom tisku negdje o tome nešto bilo objavljeno, koliko god taj slučaj bio beznačajan za američku savkodnevicu.
Što se tiče obitelji poginulih, svatko se ravna po svojoj savjesti i nije na meni da sudim njihovo ponašanje i eventualno zadovoljavanje ili manjak zadovoljstva dodijeljenom im sumom kao odštetom.
Na kraju, razumijem da Amerikanci redovno Europljanima trljaju nos s pomoći u oslobađanju od nacizma, ali što ti imaš od toga? Odrasla si u zemlji koja se sama oslobodila nacizma i fašizma. A koliko se sjećam naučenog u povijesti Marshalov plan je obuhvaćao sve zemlje sudionice rata, pobjednike i poražene, tako da pomoć u obnovi Italije nije jedinstvena i isključiva, to se dogodilo i s Japanom, Njemačkom, Francuskom … zanimljivo da do današnjeg dana te zemlje trebaju pokazivati zahvalnost do groba, ne daj Bože da misle drugačije od ujaka Sama, odmah slijede tirade, kao ne tako davno protiv Francuske, kada smo po n-ti put slušali kako su Amerikanci oslobodili Europu, pa valjda na osnovu toga Francuzi nemaju što samostalno razmišljati.
Ponovno se ispričavam radi uleta, ali moja reakcija je isključivo i jedino motivirana ispravljanjem posve pogrešne teze o “šlamperaju” talijanske vlade u jednoj nesreći, za koju su, na žalost , ipak odgovorni jedino i isključivo, pilot i navigator aviona koji je srušio žičaru. Iako, moram priznati da bi cijeli ovaj slučaj sasvim drugačije završio da je u to vrijeme u Italiji bio na vlasti bio bilo tko drugi, a ne Massimo D’Alema.
romantales, 05.07.2008. u 18:30

***Pa dobro, jel taj sporazum dvosmjeran? Jel ameri pruzaju nasima u americi ono sto mi pruzamo njima u hrvatskoj? Ako Nato pociva na nacelima prijateljske suradnje onda bi to tako trebalo biti.
1.000.000, 06.07.2008. u 23:26

***@ Roman tales – linkovi koje sam ja navela su JEDINI DOSTUPNI LINKOVI nama smrtnicima KOJI SE SMIJU IZNIJETI U JAVNOST – ja se ne bih zbilja petljala s OPSEC odredbama koje me tu obvezuju navodeci i prenoseci pisane dokaze i interne izvore s mreze do kojih mogu doci – tu na blogu – samo da bih nesto dokazivala🙂
Ali vidis – daleko od toga da ja branim neke neobranjive stvari, ja samo zelim dokazati koliko se dezinformacija moze naci u novinama i mas medijima i kako se ljudima KOJESTA servira – pocev od tretmana ovog SOFA ugovora u nasim medijima. Kako i da li talijanski mediji izvjestavaju tocno i posteno – u to ne bih ulazila, jezik uopce ne poznajem, mogu naci eventualno neke stranice na engleskom, ali drzim da bi mi to bio gubitak vremena. Naravno da svatko brani svoje i svojoj javnosti pruza sliku koja sve prikazuje bas onako kako odozgo netko zeli – pa nista drugo nisam niti ocekivala.
O ponasanju talijanske vlade i talijanskih politicara i njihovom poimanju medunarodnog prava isto ne bih – svi znamo kako to izgleda i kako se to odrazava i na Hrvatsku – ovako bezobrazno iskoristavati svoj polozaj ( ZERP, ostalo jos od WWII ) i nikad ne biti niti prozvan za to je jedinstven primjer “dobrosusjedskog” ponasanja. Ali moze im biti da se bahate pa se i bahate.
Ja doista nemam nista od toga da uzivam u tome kako se tamo nekim Talijanima, Francuzima i Nijemcima trlja nos zbog njihovih povijesnih cina i ne-cina – sranja su znali praviti u povijesti, nakon toga lovu od Amera uzeti, izgraditi cijele ekonomije, pa bi sad bilo bas najzgodnije zaboraviti otkud je dosla lova za to i – evo vidis – sad zbilja nisu vise obavezni biti u NATO savezu ako ne zele, ovo je 21. stoljece i vise nije post WWII razdoblje-pa zasto onda jos jesu?
Kad su Ameri tako mrski i nepozeljni – sto ih jednostavno deklaracijom ne udalje i ne odreknu se clanstva u NATO organizaciji ?
tyche, 07.07.2008. u 06:05

***@ 1000 000 – ne znam jos kako ce biti u Hrvatskoj, ali mogu ti navesti kako je u Njemackoj. Vojska obje strane ima potpuno reciprocan tretman, a za civile je malo slozenije.
Mozda najzgodnije primjerom – jedna od derivacija SOFA ugovora je i TESA ( Tehnical Expert Status ) za civile koji rade pri vojsci i koji regulira prava i obveze civila.
U praksi to izgleda ovako : za odredene poslove treba XY ljudi. Ameri imaju dosta za popunu iz svojih redova, ali su obvezni NA SVAKOG SVOG COVJEKA UPOSLITI JEDNOG NIJEMCA, pa americke drzavljane otpustaju i salju kuci. Ako i nema njemackog “eksperta” dovoljno kvalitetnog i kvalificiranog u tom trenutku, zaposljava se nesto slicno da bi se odrzala popuna prema slovu zakona, pa se dogada da na pojedinim radnim mjestima i ne rade bas strucni ljudi jer ih se ne moze naci u dovoljnom broju.
Prava njemackih uposlenika su regulirana njemackim sindikalnim pravima, rade po njemackom zakonu, imaju i njemacke i americke blagdane, njemacka osiguranja i prava iz radnog odnosa ( koja su daleko bolje regulirana nego americka ).
Otpustiti Nijemca koji radi u USA facilities je gotovo nemoguce, imaju fenomenalne mehanizme zastite i sindikati tu imaju glavnu rijec.
To se onda nekad nemilo i zloupotrebljava od strane uposlenika, pa se dogada da primjerice njemacki uposlenici uopce ne zele cistiti svoja radna mjesta i oko njih ( jer to nije njihov posao ) nego to za njih cine americki uposlenici koji MORAJU – politika tvrtke je da ne uposljava previse cistesa nego samo sto je nuzno, pa ove ne stignu stalno sve. Mozda to djeluje banalno ovako receno, ali kad to postane svakodnevnica i kad su vam za vratom kontrole od strane vojske koje provjeravaju da li je na kraju dana sve cisto i ako nije onda imate sankcije samo ako ste AMERICKI, ali ne i NJEMACKI radnik … Da ne govorim o tome kako sam vidjela da odredena gospoda kad god naidem sjedi i rjesava krizaljke – ne moze joj nitko nista jer je uposlena s GMBH – njemacke strane. Neki imaju efektivno oko dva-tri sata posla jer su tamo samo zbog slova zakona i popune.
Americka vojska DEBELO placa njemackim vlastima za koristenje zemljista, instalacija, prometnica, zraka, vode SVEGA !!! Nakon upotrebe zemljista duzni su ga o svom trosku dovesti u prvobitno stanje, naravno u skladu s uvjetima ocuvanja okolisa. Cifre su ogromne i njih odreduje odgovarajuci resor njemacke vlade i smatra se da je to posteno – nema prigovora.
Da ne govorimo o tome kako primjerice gradonacelnik jednog velikog njemackog grada gdje su USA facilities u velikom broju svake godine vodi obitelj u USA ili po izboru na trosak amera … to je jedna dobra poslovna gesta LLLOLLL.
Kako ce biti u Hrvatskoj ne znam.
tyche, 07.07.2008. u 06:37

***Kao što sam već navela, moj komentar ovdje je posljedica tvoje tvrdnje o “šlamperaju” talijanske vlasti koji je imao za posljedicu smrt 20 nevinih turista u jednoj žičari u alpskom turističkom centru. Ne vidim gdje je “šlamperaj” vlasti ako netko vozi auto prevelike brzine u naseljenom mjestu i pri tome recimo u nekoj krivini pogazi dijete koje je rubom ceste išlo u školu? Znači krivi su roditelji što su dijete pustili samo, kriva je općina koja nije napravila nogostup, ali nikako nije kriv vozač koji je prebrzo vozio i možda pijan sjeo za volan?
U slučaju žičare, avion je letio višestruko ispod odobrene visine, brzinom većom od prevdiđene (iako je to relativno kod takvih aviona, vidljivost se ne bi značajno povećala), odmah po slijetanju uništili su dokaze o tom letu, na suđenju su dobili packe, pilot je sam porgovorio o dogovoru i formalnosti suđenja, ali sve to je nebitno, kriv je “šlamperaj” talijanske vlade …
Ostatak tvog komentara je posve neprimjeren mojim upisima, jer nisam branila Talijane generalizirano, kao što to ti činiš s Amerikancima, a još manje napadala generalizirano američke vojne snage, na osnovi njihovog ponašanja viđenog po Zagrebu.
romantales, 07.07.2008. u 07:55

***@Wall na mjesecu- ja ne znam odakle ti ta informacija da americki vojnici ne podlijezu talijanskom zakonu u svakom trenutku kada se nalaze izvan baze. ja osobno znam za nekoliko slucajeva kada su ti americki vojnici morali dici kredite da plate prometnu kaznu u Italiji zbog toga sto su skrivili prometnu. isto tako znam ih je nakon toga cekao nimalo ugodni raygovor sa zapovjednikom i dodatno skidanje s place, a jednom decku su nedavno skiuli strip za vrijeme tog ‘razgovora’, odnosno pao je za jedan cin. to nikako nije malo niti beznacajno. osim toga, svaki puta kada talijanska policija zaustavi nekoga tko vozi DUI (driving under influence), ta osoba ne samo da placa globu, nego se ponovno javlja zapovjedniku, dok se istovremeno telefonskim pozivom obavjestavaju ostali clanovi njegove jedinice o dogadaju kao upozorenje, metodom chain of command. ja komentiram iy perspektive obicnog vojnika, ne s vrha i iz fotelje onih koji kreiraju strategije.
btw necasni otpust jest najgore sto im se moze dogoditi jer u slucaju necasnog otpusta gube sve beneficije za koje su radili tipa zdravstvenog, socijalnog, mirovinskog…, osim toga, nakon necasnog otpusta, ta osoba vise nikada u SADu nece naci normalan posao niti dobiti mogucnost da digne kredit i na taj nacin prezivi, lijeci se, skoluje djecu…
da se razumijemo, ja ne branim americku politiku, ja ju ne podrzavam niti najmanje, no znam kako zive ti ljudi koji su izabrali sluzbu domovini kako bi ucinili nesto sa svojim zivotom i kojim zakonima oni (barem u italiji) podlijezu.
Mila, 07.07.2008. u 09:21

***@Roman tales – slamperaj o kojem ja govorim se odnosi na resor nadlezan za poslove koji reguliraju odobravanje i izvedbu pojedinih objekata javne namjene, gdje se u takvim poslovima MORA za sve velike objekte ( sto zicara nedvojbeno jest ) dostaviti na vrijeme OBAVIJEST i ishoditi suglasnost pri odredenim sluzbama. Objekt je izveden, a objekta nije bilo ucrtanog na “mapama” terena.
Da se razumijemo – talijanska vlada se morala braniti kako je znala i umjela jer je jedan dobar dio stradalih bio – belgijskog drzavljanstva.
Ponavljam – ne pada mi na pamet braniti neobranjivo, naravno da nitko ne osporava krivnju pilota, ali zdusno osporavam pravo tiska da siri dezinformacije generalno, a moja reakcija je bila iskljucivo i samo na komentar @ Walla koji je tvrdio da se nakon ove nesrece nista nije sankcioniralo ( simbolicno ) i da obitelji uopce nisu dobile odstetu – sto nije istina i sto je isto vjerovatno negdje u novinama procitao.
Isto tako, ne hvatam se na udicu da GENERALNO branim sve sto americka politika i praksa cine, nije mi bas ispran mozak ! Steta sto ti se tako cini iz ovog jednog napisa – itekako ja imam zamjerke na stosta tu, samo … ne vidim da se takve stvari IGDJE puno razlikuju – od Hrvatske, preko Njemacke pa do Amerike.
tyche, 07.07.2008. u 10:02

***kad ljudi to hoće. hrvatine znaju živjet jedino ako se protiv nečeg može gunđat. onda su oni u svom elementu. drugačije neznaju. nebi novinar to pisao da ljudi to ne gutaju. bitno da im netko digne tlak. tada se probudi onaj “junački” duh naših predaka pa imamo osjećaj da smo nešto…:(((
levant, 07.07.2008. u 10:44

***Imam dojam da ćemo polako, ali ipak stići do suglasja😉
Dakle, ne osporavaš činjenicu da su piloti letjeli daleko ispod dozvoljene visine, brzina im je bila prema podacima s radara 500 milja na sat umjesto dozvoljenih 100, sada je došao trenutak da se raščisti i posljednja netočnost o nepostojanju žičare na kartama. Taj podatak se provlačio u početku kao neprovjerena informacija, ali gle čuda, iako je sama komanda marinaca navela da je žičara bila ucrtana na TPC, taj podatak o “nepostojanju” žičare na kartama još uvijek se rado spominje. Evo, čak i ti to izvlačiš kao krunski argument iako su američke vojne vlasti potvrdile postojanje žičare na TPC.
Ostaje nepotvrđena i njihova teza da je visinomjer u avionu bio neispravan, a u tom slučaju odgovornost je opet na američkoj strani.
Talijanski istražitelji navodili su i podatke očevidaca koje naravno na suđenju nitko nije ni citirao niti ozbiljno razmatrao. Talijanski očevici govorili su o općenito riskantnom ponašanju pilota američkih zrakoplova, npr. nadlijetanje tog istog zrakoplova nekoliko minuta prije tragedije nad samom vodenom površinom umjetnog jezera Stramentizzo i navodno nije bilo prvi put da tako nešto čine. Općenito, piloti vojnih zrakoplova sami sebe vide kao nadljude i poznato je da rado izvode akrobacije u zraku i međusobne oklade koje kasnije prepričavaju, nešto poput “top guna” samo što ovdje nije film u pitanju. Rekonstrukcija koju su talijanski istražitelji napravili pokazuje da se pilot, najvjerojatnije upravo da pokaže koliko je sposoban, odlučio na riskantni potez prolaska između dva kabela žičare udaljenih međusobno nekih 40 metara. Činjenica da su nakon leta uništili sve dokaze o tom letu i video snimke, meni govori da možda nisu bili tako daleko od istine … jer, ako je njihov let bio po pravilima, uredan i vojnički discipliniran, onda ih je video snimka trebala osloboditi svake odgovornosti. Oni su ju naprotiv vidjeli kao opterećujući dokaz.
Što se tiče stava talijanske vlade, u tom slučaju su se najmanje branili, odgovornost nije bila na vladi i postupcima talijanskih dužnosnika, ali javnost je bila ogorčena postupkom američkih vojnih vlasti. Turisti u pitanju nisu bili samo Belgijanci, već i Njemci, Talijani, Poljaci.
Sada slobodno nastavi o “šlamperaju” talijanskih vlasti, a mi ostali ćemo strpljivo gledati kako će sve funkcionirati u Hrvatskoj, dok se ja osobno nadam da niti jedna njihov pilot neće izvoditi akrobacije na Bjelolasici.
romantales, 07.07.2008. u 14:30

***@Roman tales – ponavljam po treci i zadnji put – ovdje nisam i ne pada mi na pamet osporavati odgovornost pilota, to sam izjavila vec vise puta i uopce ne mogu razumjeti zasto stalno uporno jasis na tome :))) i pokusavas mi implementirati nesto sto nisam rekla.
Isto tako, nikad nisam osporila da je pilot pokusao unistiti dokaze svog neodgovornog ponasanja – i bio za to kaznjen.
Usput, opet sam zadivljena ponovnim iznosenjem opcepoznatog stereotipa iz filmova kako su piloti umisljena arogantna celjad i smatraju se ubermenschima pa rizikuju iz zabave i obijesti milijune dolara skupu opremu sve do unistenja ne bi li dokazali tko je glavni dika u selu.
Ipak, ne mogu se ne sloziti da su oni zbilja posebna sojta – dijelom za to imaju razloga, ali ujedno je moguce jako cesto vidjeti kako se pojedini klipani pusu i razmecu – ali to je vidis isto tako i kod nas obicnih ljudi, pa ni piloti nisu iznimka. Budaletina ima na sve strane.
Nadalje – dosla si do srzi problema – LOL – KAKO TO da je prva sluzbena verzija bila da zicara nije ucrtana na mapama, a onda se odjednom prigodno nasla ucrtana na zavrsnoj sluzbenoj verziji?

Ima tu svega, nije ni cudo da su se sudski nagodili i sve to lijepo svi sudionici nastoje sto prije zaboraviti. Osim onih kojima je na zaslost stradala rodbina – a opet – nitko od njih vise nije potezao problem nakon primitka love i nagodbe, nitko nije bio nezadovoljan konacnom odlukom nakon sudskog spora, lovu odbio i dao sve to kao priziv i ponovno bistrio tu sumnjivu rabotu na drugostupanjski sud ili na Sud za ljudska prava u Strasbouru …

I inace – ako ti drzis da je trebalo reagirati drukcije, i cijela talijanska javnost posredstvom novina zna do u detalj cijelu pricu – ja te sad pitam – ZASTO talijanska vlada nije reagirala ostrije, podigla cijelu pricu na visi nivo, zastitila svoje drzavljane, a generalno neovisno o tom slucaju, a povodom toga poduzela restriktivne mjere u odnosu na americke postrojbe, ogranicila njihovo kretanje i djelokrug ovlasti, trazila izmjene u SOFA ugovoru?
tyche, 07.07.2008. u 15:25

***Btw – da, turista je bilo raznih nacionalnosti, ali spominjem belgijske drzavljane jer za to imam razloga🙂 + to je jedina drzava koja je uspjela Amerima ograniciti pojedina prava koja svugje u svijetu imaju u SOFA ugovoru i to tako efikasno da ovima usi bride.

I mislim da ovim komentarom zakljucujem raspravu s Roman tales jer nitko od nas – to je jedina istina – ne zna tocno STO se zapravo dogodilo prije donosenja zavrsne sudske odluke, pa je cisti gubitak vremena ovako se nadlajavati🙂 –

Roman tales – budi ti meni dobro, i ne sekiraj se🙂
tyche, 07.07.2008. u 15:32

***Ne znam zašto stičeš dojam da se uzrujavam, a još manje da se “nadlajavam”? Ako na taj način želiš reći da moji komentari nisu dobrodošli, to možeš i na direktan način učiniti ili jednostavno obrisati komentare koji ti smetaju.
Već sam ti objasnila zašto sam krenula reagirati i najmanje sam se htjela predstaviti stručnjakinjom za vojna pitanja ili NATO problematiku, ja nemam nikakvog uvida u “prvu službenu verziju” poput tebe; moji životni interesi su daleko prizemniji od sfera visoke politike, stoga nemam nikakvu namjeru (a niti dovoljno motiva) braniti pozicije talijanske vlade u ugovorima koje je potpisala.
romantales, 07.07.2008. u 16:38

***Naaaah – ali draga moja, to je upravo ono sto nas dvije tu sad cinimo – nadlajavanje :)))) jer niti ja niti ti pojma nemamo sto se zapravo dogadalo, svaka ima verziju iz svojih izvora, s tim sto ( ali zbilja ) na zalost ja ne mogu ( a jako bih htjela ) poneke stvari tu na blog staviti😦
A uopce nemam dostupne top secret informacije, vjeruj mi LOL niti sam i bliiiiiizu visokoj politici.
Vidis, cijela nasa rasprava Roman tales je zapravo bespredmetna, povod joj je bio komentar Wall-a koji je iznio nedvojbenu neistinu ( da rodbini nije isplacena odsteta, da je pilot mild sankcioniran ), a onda se to prosirilo na neke stvari gdje smo i ti i ja izgubile tlo cvrstog dokaza ispod nogu.
ZATO drzim da je ovu raspravu izmedu nas dvije nemoguce produziti i odrzati u ozbiljnim okvirima – mi znamo SAMO ono sto nam je servirano.

Cilj mog produzenog komentiranja je dokazati kako zapravo novine vrve poluistinama i neistinama, i onda se temeljem toga profilira javno mijenje.
Istina je obicno negdje u sredini izmedu dviju krajnosti i suprotstavljenih objasnjenja, a nikad ne treba zaboraviti povjesnu recenicu : “PRATI TRAG NOVCA.”
I da, tvoj komentar je u mojoj kuci uvijek dobrodosao i cijenjen, svi smo mi tu okupljeni u dobroj vjeri da nesto pokusamo nauciti, raspraviti i eto mozda se i zabaviti🙂
tyche, 07.07.2008. u 16:59

****mi ćemo uvijek biti predgrađe imperija..a ona ljudska razina, biti vojnik, raditi posao, preživljavati, to treba poštivati.. ma kakva politička opredjeljenja bili..
…Jani29…, 07.07.2008. u 22:43

***vidim da se jako brineš za malog am.vojnika koji, poznato je, svugdje gdje dođe prvo puca a onda viče stoj. stvarno je to dirljivo. što ne odeš malo do iraka vidjeti kako takav ugovor izgleda u praksi.
zabrinuti građanin, 16.07.2008. u 11:26

***************************************************

I sad – da se ne bi mislilo da sam ja jedna obicna placenica LOL koja tu u zmijskom leglu zivi i radi i kojoj su isprali mozak americki imperijalisti – jako sam ja svjesna obje strane medalje! I moja mi je domaja na srcu vise nego ista drugo – ALI !

Drzim da je SAD KASNO, neproduktivno i danijetragicnobilobismijesno naklapati i kukati nad ovim sto se dogada iz vise razloga. O tome sam dijelom i prije pisala u postovima Dame i gospodo – sto imate NATO reci i Tko to sebi umislja.

Mi jednostavno sad moramo usmjeriti sve snage na to KAKO uspjesno opstati u datoj situaciji – jer je promijeniti ne mozemo. Treba pametno ispregovarati uvjete ugovora – jer to se moze! Nisu u praksi sve zemlje hostovi bas tako bespomocne pod “americkom cizmom”, bez brige – samo ovisi kako se ustanove pravila ! Jedna mala Belgija recimo sasvim dobro hendla to sve!

Temelji SOFA sporazuma u Hrvatskoj su udareni jos davnih godina, neformalno i formalno http://untreaty.un.org/unts/120001_144071/18/7/00015002.pdf , nije hrvatska vlada u tim poslovima od jucer !

Nadalje, evo na jednom primjeru kako SOFA ugovor izgleda primjenjiv u praksi na primjerima -http://www.fas.org/sgp/crs/natsec/RL34531.pdf. Nek vas ne zavara spominjanje Iraka – to je samo dio problematike.
Da ne bude zabune – SOFA ugovor je izmjenjiv na zahtjev drzave hosta, a ne kao sto je navedeno od strane gospodina Ostrica – nitko se ne ravna po pravilima utemeljenim iza WWII!
Takoder – mi tu imamo pravnih eksperata na portalu pa nek oni to bolje pojasne, ali postoje bilateralni i multilateralni dijelovi ovog ugovora kad je rijec o pravnoj jurisdikciji – postoji cijeli niz finesa gdje je presudno da li USA komponenta smatra pravosudni sustav zemlje domacina primjenjivim u datom slucaju ( drzi se da mnoga pravosuda nisu “kompaktibilna” americkom sustavu i zato oni stite svoje gradene sudenjem prema zakonima njihove domicilne drzave )

U ovom dokumentu http://books.google.com/books?id=BscO7yBjcLkC&pg=PA484&lpg=PA484&dq=status+of+forces+agreement+croatia&source=web&ots=cqv194XuVy&sig=rd6kkoaMjvb0lOSht5t7euw3jpU&hl=en&sa=X&oi=book_result&resnum=8&ct=result#PPA484,M1 – stranica 483 i nadalje – je vidljivo kako se SOFA primjenjivala u Hrvatskoj i zasto su americki gradani dosli pod tzv. – po nekima – “totalnu” pravnu jurisdikciju americkih vlasti tad.

Jos jedan zanimljiv dokument da se malo vidi kako je islo u pocetku:
http://www1.umn.edu/humanrts/icty/dayton/daytonannex1Alet.html
Cak i tim vremenima stoji odredba da : NATO and Croatian authorities shall assist each other in the exercise of their respective jurisdictions – stoga ne stoji tvrdnja da se hrvatsko pravosude sad nakon petnaestak godina od onda moze tek tako iskljuciti u postupcima!
Tu se dade iscitati jos puno klauzula koje ureduju medusobne odnose – ja osobno ne mislim da je ovaj novi SOFA ugovor losiji od onog sklopljenog 1995.

Porez na NEKA dobra i NEKE usluge pripadnici americkih snaga ne placaju u zemljama domacinima jer NE ZARADUJU PLACU u okviru poreznog sustava iste zemlje, oni placaju porez svojoj MATICNOJ drzavi – stoga nema razloga ni uporista da se osoba dva puta oporezuje. Isto se odnosi i na hrvatske drzavljane koji budu radili za NATO kao poslodavca – niti oni u Hrvatskoj nece imati obvezu placanja poreza jer placu ne dobivaju od hrvatskog poslodavca, uz jos poneka prava!

However, local personnel hired by NATO shall:

(a) be immune from legal process in respect of words spoken or written and all acts performed by them in their official capacity;
(b) be immune from national services and/or national military service obligations;
(c) be exempt from taxation on the salaries and emoluments paid to them by NATO

I naposljetku, evo vam teksta tog famoznog TAJNOG UGOVORA pa si sami citajte!


AGREEMENT
BETWEEN
THE GOVERNMENT OF THE REPUBLIC OF CROATIA
AND
THE GOVERNMENT OF THE UNITED STATES OF AMERICA
ON THE STATUS OF
UNITED STATES FORCES IN THE REPUBLIC OF CROATIA
INDEX
TITLE ARTICLE NUMBER
PREAMBLE
PURPOSE AND SCOPE I
DEFINITIONS II
ENTRY AND EXIT III
USE OF FACILITIES AND AREAS IV
CRIMINAL JURISDICTION V
DETERMINATION OF CRIMINAL JURISDICTION VI
TRAFFIC ACCIDENTS VII
OFFICIAL DUTY CERTIFICATES VIII
CUSTODY AND ACCESS IX
CONFINEMENT AND VISITATION X
DISCIPLINE XI
SECURITY XII
CLAIMS XIII
OFFICIAL TAX EXEMPTIONS XIV
PERSONAL TAX EXEMPTIONS XV
OFFICIAL IMPORTATION AND EXPORTATION XVI
PERSONAL IMPORTATION AND EXPORTATION XVII
MOTOR VEHICLES XVIII
LICENSES XIX
CUSTOMS PROCEDURES XX
MILITARY SERVICE ACTIVITIES XXI
CURRENCY AND EXCHANGE XXII
CONTRACTING PROCEDURES XXIII
STATUS OF CONTRACTORS XXIV
UTILITIES AND COMMUNICATIONS XXV
ENVIRONMENT, HEALTH AND SAFETY XXVI
IMPLEMENTATION AND DISPUTES XXVII
ENTRY INTO FORCE, DURATION AND AMENDMENT XXVIII
PREAMBLE
The Government of the Republic of Croatia (hereafter “Croatia”) and the Government of the United
States of America (hereafter “the United States”);
Considering that from time to time by arrangement between the Croatia and United States
(hereafter “the Parties”), elements of the United States forces, their civilian component and
dependents may be present in Croatia;
Considering that the purpose of the presence of such United States forces in Croatia is in
furtherance of the efforts of the Parties to promote peace and security in areas of mutual interest;
Affirming that such cooperation is based on full respect for the sovereignty of each Party and the
purposes of the United Nations Charter;
Considering that the second paragraph of the Preamble to the “Agreement Between the Parties to
the North Atlantic Treaty Regarding the Status of their Forces”, signed at London on 19 June 1951
(hereafter ”the NATO SOFA”), and Article IV of the “Agreement Among the States Parties to the
North Atlantic Treaty and the other states Participating in the Partnership for Peace regarding the
Status of their Forces,” done at Brussels, June 19, 1995, (hereafter “the PfP SOFA”) provide for
separate arrangements supplementary to those agreements;
Desiring therefore to supplement the PfP SOFA, to which both governments are Parties and, which
incorporates by reference the NATO SOFA, and any other multilateral status of forces agreement
to which the two governments become Parties in the future;
Have agreed as follows:
Article I
PURPOSE AND SCOPE
This Agreement further defines the basic terms and conditions governing the presence of the
United States forces, the civilian component, dependents and, in the specific situations indicated in
this Agreement, United States contractors, and United States contractor employees in the territory
of Croatia.
Article II
DEFINITIONS
1. For the purposes of this Agreement and unless otherwise noted herein, the term “civilian
component” as defined in Article I, paragraph 1(b) of the NATO SOFA includes employees of
non-Croatian, non-commercial organizations who are nationals of or ordinarily resident in the
United States and who, solely for the purpose of contributing to the welfare, morale or
education of the United States forces, are accompanying those forces in Croatia. The term
“civilian component” also includes dependents if employed by the United States forces, or the
non-commercial organizations referred to in this paragraph and in Article XXI.
2. For the purposes of this Agreement, the terms “United States contractors” and “United States
contractor employees” means non-Croatian legal entities or individuals and their employees not
ordinarily resident in Croatia present in Croatia to provide goods and services under a contract
or subcontract with or for the United States in connection with activities of the United States
forces under this Agreement.
3. For the purposes of this Agreement, the term “dependent” as defined in Article I, paragraph 1
(c) of the NATO SOFA includes a member of the immediate family of a member of the force or
of the civilian component, e.g., a spouse, or a child who has not established a family of his/her
own, and other relatives who are financially, legally, or for reasons of health dependent upon
and supported by such member and who share the quarters occupied by such member and are
present in Croatia with the consent of the authorities of the United States forces.
4. For the purposes of this Agreement, the term “duties” shall include customs duties and all other
duties and taxes payable on importation or exportation, as the case may be. It shall not include
charges for services requested and received.
5. For the purposes of this Agreement, the term “agreed facilities and areas” means the public
facilities and areas in Croatia, including military installations and training areas, designated for
use by the United States forces, the civilian component, dependents, United States contractors
or United States contractor employees by mutual agreement of the Parties or their
Coordinating Authorities.
6. For the purposes of this Agreement, the term “Coordinating Agents” means the Ministry of
Defense of Croatia and the Department of Defense of the United States.
Article III
ENTRY AND EXIT
1. The entry of United States forces shall be exercised through the international border crossings
upon forty-eight (48) hours notice to the Ministry of Defense of the Republic of Croatia. The
entry of individual members of the force will be in accordance with Article III of the NATO SOFA
without prior notice.
2. Unless otherwise mutually agreed in advance, Croatia shall not require movement orders to be
countersigned by its appropriate representative in accordance with Article III, paragraph 2 (b) of
the NATO SOFA.
3. The members of the civilian component, United States contractors, United States contractor
employees and dependents who are nationals of the states for which Croatia has prescribed
visa requirements, shall on their first entry to Croatia be issued visas on the border crossing
upon producing a valid passport and a U.S. Department of Defense identification card, or an
appropriate certificate issued by a competent authority of the United States indicating their
status as a member of the civilian component, United States contractor, United States
contractor employee or dependent. If such members intend to remain in Croatia beyond the
length of their 15-day border visa, they must notify the Ministry of Defense prior to the
expiration of the 15-day visa period. On the basis of such notification, the Ministry of Defense
shall make an appropriate annotation in their passports extending the length of their stay to 90
days. Any further extension beyond 90 days is governed by Article III paragraph 4.
4. Members of the civilian component, dependents, United States contractors and United States
contractor employees shall be exempt from the application of Croatian regulations on the
registration and control of aliens. The entry and prospective exit dates of members of the
civilian component, dependents, United States contractors and United States contractor
employees who are to be present in Croatia for more than ninety (90) days shall be notified by
the United States forces to the Ministry of Defense of the Republic of Croatia. On the basis of
such notification, the Ministry of Defense shall, within 15 days from entry of such persons in the
Republic of Croatia, make an appropriate annotation in their passports. Upon cessation of the
purpose for which the annotation was made, the annotation shall be void.
5. Members of the civilian component, dependents, United States contractors and United States
contractor employees who are notified in accordance with paragraph 3 above may enter and
exit the Republic of Croatia on the basis of a valid passport into which the appropriate
annotations referred to in paragraph 4 above have been made.
Article IV
USE OF FACILITIES AND AREAS
1. United States forces are authorized access to and use of agreed facilities and areas in Croatia
as set forth in an Implementing Arrangement to this Agreement.
2. United States military and civilian component personnel and United States contractors and
vehicles, vessels, and aircraft operated by or for United States forces, may use agreed facilities
and areas for training, transit, support and related activities, refueling of aircraft, temporary
maintenance of vehicles, vessels and aircraft, accommodation of personnel, communications,
staging of forces and materiel, and for such other purposes as the Parties may agree. While
using such facilities and areas the United States forces shall respect the laws of the Republic
of Croatia as stipulated in Article II of the NATO SOFA.
Article V
CRIMINAL JURISDICTION
1. Croatia recognizes the particular importance of disciplinary control by the United States military
authorities over members of the force and the effect that such control has upon operational
readiness. Accordingly, in furtherance of its commitment to mutual defense, Croatia exercises
its sovereign discretion to waive its primary right to exercise criminal jurisdiction as provided for
under Article VII, paragraph 3 (c) of the NATO SOFA. This waiver does not apply to members
of the civilian component or dependents.
2. The United States military authorities shall notify the Croatian authorities of individual cases
falling under the provisions of paragraph 1 of this Article.
3. Where the competent Croatian authorities hold the view that, by reason of special
circumstances in a specific case, major interests of Croatian administration of justice make
imperative the exercise of Croatian jurisdiction, they may recall the waiver granted under
paragraph 1 of this Article by a statement in writing to the competent United States military
authorities within a period of thirty (30) days after receipt of the notification envisaged in
paragraph 2 of this Article.
Article VI
DETERMINATION OF CRIMINAL JURISDICTION
Upon notification to the competent Croatian authorities by United States authorities that a question
exists as to which authority will exercise jurisdiction with respect to an offense, the Croatian judicial
authority dealing with the case shall suspend any court proceedings until a determination by the
two governments on the jurisdictional issue has been reached.
Article VII
TRAFFIC ACCIDENTS
1. The Croatian authorities have primary responsibility for the investigation of traffic offenses and
traffic accidents that occur on Croatian territory, including preservation of the accident sites and
questioning of witnesses and all other measures necessary for the conduct of proper accident
investigations.
2. The United States Forces shall designate a primary point of contact for all traffic offenses and
accidents involving United States military and civilian component personnel and dependents.
Upon being informed of a traffic offense or accident involving such personnel, Croatian
authorities shall immediately inform the United States point of contact.
3. United States security units may, on the request of the Croatian police or as agreed between
the appropriate authorities, provide assistance in the investigation. Releasable information will
be freely exchanged between the responsible authorities of the Parties upon request. The
Parties shall cooperate and assist each other in the conduct of such investigations, including as
required under Article VII of the NATO SOFA.
Article VIII
OFFICIAL DUTY CERTIFICATES
For purposes of determining whether an alleged criminal or civil offense has arisen out of any act
or omission done in the performance of official duty by a member of the force or the civilian
component under Articles VII or VIII of the NATO SOFA, certification by the highest appropriate
military authority of the United States that such act or omission was done in the performance of
official duty shall constitute sufficient proof of the fact. In cases where Croatian authorities question
the official nature of such act or omission, United States and Croatian authorities will consult
immediately. During such consultation, Croatian authorities may present any relevant information
and United States authorities shall take full account of such information. Croatian authorities retain
the option of requesting confirmation of the official nature of such act or omission from the next
higher United States military echelon.
Article IX
CUSTODY AND ACCESS
1. A member of the force or of the civilian component under investigation or pending trial by
Croatian authorities shall remain in United States detention or under other appropriate United
States control until the conclusion of all related judicial proceedings, unless otherwise mutually
agreed. United States military authorities shall assure the appearance of the member of the
force or of the civilian component before the Croatian authorities in any proceedings that may
require the presence of such person. Croatian authorities shall assure the right of the member
of the force or of the civilian component to prompt proceedings and a speedy trial.
2. In the event Croatian judicial proceedings are not completed within one year of their
commencement, the United States military authorities shall be relieved of any obligations under
this Article. Upon request by the Croatian authorities, the United States authorities will consult
with the Croatian authorities regarding such alternative arrangements for the appearance of the
accused as may be authorized under United States laws and regulations and are operationally
feasible. The one year period will not include the time necessary to appeal and also any time
during which scheduled trial procedures are delayed because the United States authorities,
after timely notification by Croatian authorities to arrange for the presence of the accused, fail
to do so.
3. When a member of the force or of the civilian component has been convicted by a Croatian
court and an unsuspended sentence of confinement is adjudged he shall remain in United
States detention or under other appropriate United States control until the conclusion of all
appellate proceedings, unless otherwise mutually agreed.
4. Any period of time spent in restraint exercised by Croatian authorities or confinement exercised
by United States military authorities shall be credited against any sentence of confinement
eventually adjudged.
5. When a member of the force, or the civilian component, or a dependent is arrested or detained
by Croatian authorities, representatives of the United States shall be notified immediately and
shall have prompt access to that individual and shall be permitted to be present during any
interrogation by Croatian authorities.
Article X
CONFINEMENT AND VISITATION
Confinement imposed by a Croatian court upon members of the force, or the civilian component, or
dependents, shall be served in Croatian penal institutions suitable for the custody level of the
prisoner determined after consultation between the Parties. Croatian authorities will permit the
authorities of the United States to visit such persons at appropriate times outside of regular visiting
hours upon coordination with appropriate Croatian officials. Family members may visit such
persons during regular visiting hours. Croatian authorities will permit authorities of the United
States and family members to provide such persons with such assistance as the authorities of the
United States deem appropriate.
Article XI
DISCIPLINE
1. United States military authorities shall be responsible for maintenance of discipline over
members of the force.
2. In furtherance of the maintenance of discipline of United States forces, United States military
authorities may establish military security units on the agreed facilities and areas in Croatia
where United States forces are located. Upon request and in cooperation with relevant
Croatian authorities, United States military authorities may also employ such units in
communities near the agreed facilities and areas in Croatia where United States forces are
located under procedures agreed to by the relevant Croatian authorities and United States
military authorities.
Article XII
SECURITY
1. Croatia shall take such measures as are necessary to ensure the adequate security and
protection of the United States forces, members of the force, the civilian component, and
dependents in the agreed facilities and areas within Croatia where United States forces are
located or are to be located. In furtherance of this responsibility, Croatian authorities shall
cooperate closely with United States authorities to ensure that adequate security is provided
and that there is unhindered ingress to and egress from such facilities and areas where United
States forces are located.
2. If the safety of the United States forces, members of the force, the civilian component, or
dependents is endangered, United States military authorities may take appropriate measures
to maintain or restore order and discipline in the agreed facilities and areas where United
States forces are located. Outside the agreed facilities and areas where United States forces
are located, United States military authorities shall act only in coordination with or jointly with
Croatian authorities.
Article XIII
CLAIMS
1. Members of the force and of the civilian component shall not be subject to any proceedings for
civil claims arising out of acts or omissions attributable to such persons done in the
performance of their official duties. Such claims may be presented to the appropriate Croatian
authorities and processed according to the provisions contained in Article VIII of the NATO
SOFA.
2. All other civil claims except contractual claims, if not resolved in accordance with Article VIII,
paragraph 6 of the NATO SOFA, shall be subject to the jurisdiction of the civil courts of Croatia
where Croatian legislation would apply.
3. As used in this Article, and Article VIII of the NATO SOFA, the term “civilian component” also
includes Croatian nationals and other civilians who are United States employees acting in the
performance of official duty assigned by the United States forces, but shall not include
employees of non-commercial organizations.
4. Members of the force, the civilian component, and dependents shall not suffer default
judgments or actions prejudicial to their interests when official duties or duly authorized
absence temporarily prevents their attendance at non-criminal proceedings to which they are
parties.
Article XIV
OFFICIAL TAX EXEMPTIONS
1. The United States forces in respect of matters falling exclusively within the scope of their
official activities, and contractors in respect of matters falling exclusively within the scope of
contract activities for United States forces, or in respect of property devoted to such activities,
shall not be subject to direct or indirect taxation. With respect to the Value Added Tax (VAT),
an exemption shall apply to articles and services acquired by or on behalf of the United States
forces.
2. Croatian laws and regulations pertaining to the withholding of payment of income taxes and
social security contributions shall not be applicable to members of the force, non-Croatian
members of the civilian component, United States contractors and United States contractor
employees.
3. Vessels operated by or at the time exclusively for the United States forces shall not be subject
to the payment of any fees at Croatian military bases. The use of civilian seaports shall be
negotiated directly with the sea port management and accredited concessionaire.
4. United States Government vessels and aircraft shall not be subject to boarding and inspection.
Article XV
PERSONAL TAX EXEMPTIONS
1. With respect to Article X of the NATO SOFA, members of the force, the civilian component,
and dependents shall not be liable to pay any tax or similar charges, including the VAT, in
Croatia on the ownership, possession, use, transfer among themselves, and to or from the
force, or transfer in connection with death of their tangible movable property imported into
Croatia or acquired therein for their own personal use.
2. The exemption from taxes on income provided by Article X of the NATO SOFA shall also apply
to income received by members of the force, the civilian component, dependents and United
States contractor employees from activities under this Agreement, and to income derived from
sources outside Croatia.
Article XVI
OFFICIAL IMPORTATION AND EXPORTATION
1. With reference to Article XI of the NATO SOFA, the importation of equipment, supplies,
provisions, and other goods into Croatia by or on behalf of the United States forces shall be
exempt from payment of all duties, special taxes and VAT. The United States forces shall be
liable for the payment of charges for services requested and received from Croatian
governmental entities or any political subdivision thereof, and for charges for services
requested and received from any private entity.
2. Equipment, supplies, provisions and other goods shall be exempt from any tax or other charge
which would otherwise be assessed upon such property after its importation into or acquisition
within Croatia by the United States forces.
3. The exportation and re-exportation from Croatia by the United States forces of the equipment,
supplies, provisions, and other goods referred to in paragraph 1 of this Article shall be exempt
from all types of duties. Such property may be disposed of in Croatia provided that such
disposition to persons or entities in Croatia not entitled to exemption from taxes or customs
dues under this Agreement shall be subject to payment of applicable taxes and duties by such
persons or entities, and provided that the other legal conditions for the import of the said
property in Croatia are fulfilled by the recipient of such property.
4. The exemptions provided in paragraphs 1, 2, and 3 of this Article shall also apply to services,
equipment, supplies, provisions, and other property imported into or acquired within Croatia by
or on behalf of the United States forces for use by a contractor executing a contract for such
forces. The United States forces shall cooperate fully with the appropriate Croatian authorities
to prevent abuse of these privileges.
5. Deposit of the certificate provided for in Article XI, paragraph 4 of the NATO SOFA shall be
accepted by Croatian authorities for the purpose of fulfilling the appropriate customs procedure
of items imported or exported by or for the United States forces under this Article.
Article XVII
PERSONAL IMPORTATION AND EXPORTATION
1. The members of the force, the civilian component, dependents, United States contractors, and
United States contractor employees may import their personal effects, furniture, private motor
vehicles and other goods intended for their personal or domestic use or consumption free of
payment of duties during their assignment in Croatia. This privilege shall apply not only to
goods which are the property of such persons but also to goods sent to them by way of gift or
delivered to them in fulfillment of contracts directly concluded with a person or persons not
domiciled in Croatia.
2. The property referred to in paragraph 1 of this Article may be sold or otherwise transferred to
persons in Croatia not entitled to import such property duty free in accordance with this
Agreement, provided that all applicable taxes and duties are paid by the recipient of such
goods. Members of the force, the civilian component and dependents may transfer such
property among themselves and to or from the force, and such transfers shall be free of
payment of duties. The United States forces shall be responsible for maintaining records which
will be accepted as proof by Croatian authorities of these transfers of tax or duty free
merchandise. Croatian authorities shall accept copies of duly filed police reports as prima facie
evidence that duty free property of members of the force, the civilian component or dependents
has been stolen, damaged or destroyed, which shall relieve the individuals of any liability for
payment of the tax or duty.
3. Members of the force, the civilian component, dependents, United States contractors, and
United States contractor employees may re-export, free of payment of exit duties or charges,
any goods imported by them into Croatia or acquired by them during their period of duty in
Croatia.
Article XVIII
MOTOR VEHICLES
1. Authorities of Croatia will honor the valid license plates and registration cards issued by United
States military and civilian authorities for motor vehicles and trailers of the force, United States
contractors, members of the force, the civilian component and dependents.
2. United States military authorities shall take adequate safety measures with respect to motor
vehicles and trailers registered and licensed by them or used by the force in Croatia.
3. It is the duty of members of the force, the civilian component, United States contractors, United
States contractor employees and dependents to respect the law of Croatia regarding auto
liability insurance coverage for their private motor vehicles while in Croatia.
Article XIX
LICENSES
1. Croatia shall accept as valid, without a test or fee, a valid operator’s license or other valid
permit issued by United States authorities to a member of the force, the civilian component,
United States contractor or United States contractor employees authorizing the holder to
operate vehicles, vessels, or aircraft of or for the force.
2. Croatian authorities will honor driving licenses issued by United States military and civilian
authorities for the operation of private motor vehicles by members of the force, the civilian
component and dependents, if the person concerned is eighteen years or older.
3. (a) United States military authorities shall withdraw driving privileges of the persons holding
drivers licenses recognized in paragraphs 1 and 2 of this Article, if there is reasonable doubt
concerning the holders’ reliability or fitness to operate a motor vehicle. They shall give
sympathetic consideration to requests made by Croatian authorities for the withdrawal of
driving privileges. United States military authorities shall notify Croatian authorities of all
withdrawals made in accordance with this subparagraph and of all cases where, after such
withdrawal, driving privileges have been restored.
(b) In cases where Croatia exercises jurisdiction pursuant to Article VII of the NATO SOFA and
Article V of this Agreement over offenses involving the operation of motor vehicles, provisions
of Croatian criminal law relating to the withdrawal of driving privileges remain applicable with
respect to driving licenses referred to in paragraph 2 of this Article.
4. Croatia shall accept as valid all professional licenses issued by the Government of the United
States, political subdivisions or States thereof to members of the force, members of the civilian
component, United States contractors and United States contractor employees for the
provision of services to the force, members of the force, members of the civilian component,
dependents, United States contractors, United States contractor employees and other
categories of personnel as mutually agreed by the Coordinating Agents.
Article XX
CUSTOMS PROCEDURES
1. Croatia shall take all appropriate measures to ensure the smooth and rapid clearing of imports
and exports of the force, members of the force, the civilian component, dependents, United
States contractors, and United States contractor employees by Croatian customs authorities.
2. Customs procedures applicable to United States forces imports and exports under this
Agreement will be carried out in accordance with procedures mutually agreed between the
appropriate Croatian authorities and the United States forces. Any inspection by Croatian
customs authorities of incoming or outgoing personal property of members of the force, the
civilian component, or their dependents shall be conducted when the property is delivered to or
picked up from the individual’s residence.
3. Pursuant to paragraphs 1 and 2 of this Article, United States military authorities shall establish
the necessary internal controls at facilities where United States forces are located in order to
prevent abuses of the customs privileges and exemptions granted under the NATO SOFA and
this Agreement. United States military authorities and Croatian authorities shall cooperate in
the investigation of any alleged offenses involving customs violations.
Article XXI
MILITARY SERVICE ACTIVITIES
1. United States military authorities may directly or through contract establish, maintain and
operate military service exchanges, commissaries, other sales outlets, open messes, social
and educational centers, and recreational service areas at the agreed facilities and areas in
Croatia for use by members of the force, the civilian component and dependents.
2. The organizations and activities referred to in paragraph 1 of this Article are integral parts of
the United States forces and shall be accorded the same fiscal and customs exemptions
granted to the force, including those provided in Articles XIV and XVI of this Agreement. No
license, inspection, or other regulatory control shall be required by Croatia for these military
service activities. Such exemptions shall not apply to services provided in support of the
organizations and activities by Croatian taxpayers.
3. United States military authorities shall adopt appropriate measures to prevent the sale of goods
and property imported or acquired in Croatia by the organizations referred to in paragraph 1 of
this Article to persons who are not authorized to have access to such organizations and their
services.
Article XXII
CURRENCY AND EXCHANGE
1. United States forces shall have the right to import, export and use United States currency or
instruments expressed in the currency of the United States in any amount.
2. United States military authorities may distribute to or exchange for members of the force, the
civilian component and dependents currency of, and instruments denominated in the currency
of: (a) the United States; (b) Croatia; (c) the Euro zone; and (d) any other country.
3. A member of the force, the civilian component and dependents:
(a) may import United States currency and instruments denominated in currency of the
United States; and
(b) may export any currency other than that of Croatia, and instruments denominated in any
such currency, provided that such member or dependent has either imported such
currency or instruments or received such currency or instruments from the United States
military authorities, so long as such import and export is not in violation of Croatian law.
4. United States military authorities shall, in cooperation with the authorities of Croatia, take
appropriate measures in order to prevent any abuse of the rights granted under this Article and
to safeguard the system of foreign exchange regulations of Croatia insofar as they apply to
personnel covered by this agreement.
Article XXIII
CONTRACTING PROCEDURES
1. The United States forces may award contracts in accordance with United States laws and
regulations for the acquisition of articles and services, including construction, in Croatia. The
United States forces may contract with any source and shall endeavor, as authorized under
applicable United States laws and regulations, to contract with Croatian legal entities and
individuals.
2. Contractors and contractor employees whose presence at an agreed facility or area at which
United States forces are located or are to be located is required for the performance of a
contract shall be granted permission to enter into such facility or area within seven (7) working
days of a request by United States military authorities. Such entrance may be denied or
withdrawn for reasons of security or due to the individual’s misconduct. If the appropriate
Croatian authorities deny or withdraw such permission they shall inform the appropriate United
States military authorities in writing of the reasons therefore.
3. Croatia shall accord to the force treatment in the matter of procurement of goods, services and
utilities no less favorable than is accorded to Croatian armed forces.
Article XXIV
STATUS OF CONTRACTORS
1. United States contractors and United States contractor employees shall be exempt from the
laws and regulations of Croatia with respect to the terms and conditions of their employment,
and the licensing and registration of businesses and corporations. Such contractors also shall
be exempt from all income and corporate income (profits) tax and VAT arising from the delivery
to the United States forces of goods or services, or from construction of facilities.
2. United States contractors and the United States contract employees, including the expiration
date of their contracts with or for the United States forces, shall be notified to the Croatian
Ministry of Defense, in accordance with the provisions of an Implementing Arrangement
between the Parties or their Coordinating Agents.
Article XXV
UTILITIES AND COMMUNICATIONS
1. United States military and civilian component personnel and United States contractors may use
water, electricity, and other public utilities on terms and conditions, including rates or charges,
no less favorable than those available to the Croatian armed forces or government, in like
circumstances, unless otherwise agreed. The United States forces’ costs will be equal to their
pro rata share of the cost of such utilities.
2. The United States forces shall be allowed to operate their own telecommunication systems (as
the term “telecommunication” is defined in the 1992 Constitution of the International
Telecommunication Union). This shall include the right to utilize such means and services as
are required to ensure full ability to operate telecommunication systems, and the right to use,
free of charge, all necessary radio spectrums for these purposes. The United States forces, in
the interest of avoiding mutually disruptive interference, as well as to assist Croatia in fulfillment
of its international obligations, will make every reasonable effort to coordinate the use of
frequencies with the appropriate Croatian authorities. The United States forces will take into
consideration Croatian laws and will consult with appropriate Croatian authorities on the
operation of their own telecommunication systems. Members of the force and the civilian
component shall be exempt from payment for any licenses or of fees for the operation of radio
or television receivers.
Article XXVI
ENVIRONMENT, HEALTH AND SAFETY
Recognizing that protection of the environment, nature, cultural property and human health
represent special interests for the Republic of Croatia, the Parties agree to implement this
Agreement in a manner consistent with the protection of the environment, nature, cultural property
and human health. The United States confirms its commitment to fully respect relevant Croatian
legislation on protection of the environment, nature, cultural property and human health in the
execution of its policies. Croatia confirms its policy to implement its relevant legislation with due
regard for the health and safety of United States forces, the civilian component, dependents,
United States contractors and United States contractor employees.
Article XXVII
IMPLEMENTATION AND DISPUTES
1. The Coordinating Agents may enter into Implementing Arrangements to carry out the
provisions of this Agreement. Such Implementing Arrangements shall be concluded by the
Coordinating Agents and the Croatian Coordinating Agent will inform the United States
Coordinating Agent whether the Implementing Arrangement will be co-signed by an authorized
representative of the Croatian ministry competent for the individual Implementing Arrangement
in question.
2. Any divergence in views or dispute regarding the interpretation or application of this Agreement
shall be submitted to a committee consisting of the representatives of the competent Croatian
bodies and the representatives of the United States forces in Croatia. If the committee can not
make a decision in a particular case, the dispute will be resolved by consultation between the
Parties and shall not be referred to any national or international tribunal or any third party for
settlement.
Article XXVIII
ENTRY INTO FORCE, DURATION AND AMENDMENT
1. This Agreement shall enter into force on the date that Croatia notifies the United States through
diplomatic channels that all internal procedures necessary for the entry into force of this
Agreement have been fulfilled. This Agreement shall remain in force for an indefinite period.
2. Either Party may terminate this Agreement upon six months written notice to the other Party
through diplomatic channels. This Agreement may be amended by written agreement of the
Parties. The Parties agree to consult concerning amendment of this Agreement upon request
of either Party.
IN WITNESS WHEREOF, the undersigned, being duly authorized by their respective governments,
have signed this agreement.
Done at ___________________________, this ________ day of _________________, 2008, in
duplicate, in the Croatian and English languages, both texts being equally authentic.
For the Government of
the Republic of Croatia
For the Government of
the United States of America

Odgovori

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s

%d bloggers like this: